-
انواع موتور های جت
جمعه 5 تیر 1388 16:00
موتور های جت کلا به هفت دسته تقسیم می شوند: ۱.توربین گاز ۲.توربو فن ۳.رم جت ۴.پالس جت ۵.پرشر جت ۶.توربو جت ۷.توربو پراپ ۱. توربین گاز در حقیقت تمامی موتورهای جتی که دارای توربین هستند توربین گاز نامیده می شوند ولی اصطلاح توربین گاز بیشتر به موتورهای جتی داده میشود که هدف استفاده از آنها تولید رانش نیست بلکه چرخاندن...
-
سکان ها
دوشنبه 25 خرداد 1388 00:46
همانطور که گفته شد هواپیما حول هر سه محور می تواند گردش کند. بر این اساس نیاز به سه فرمان یا سکان جهت گردش حول هر یک از محورها دارد. این سکانها نیز بر مبنای محورهای عملیاتی خود بصورت سکان طولی، سکان عمودی و سکان عرضی تقسیم می شوند.
-
سکان طولی
دوشنبه 25 خرداد 1388 00:45
این سکان به شکل صفحات کوچک متحرکی در قسمت عقبی بالها می باشد. کنترل این سکان بهوسیله دسته ( Stick ) موجود در کابین انجام می شود. به این ترتیب که مثلاً با کشیدن دسته به سمت راست هواپیما حول محور طولی طوری گردش می کند که بال سمت چپ به سمت بالا و بال سمت راست به سمت پایین می رود؛ و با کشیدن دسته به سمت چپ برعکس. به این...
-
سکان عرضی
دوشنبه 25 خرداد 1388 00:44
یا Elevator که بصورت بالهای کوچک افقی در انتهای هواپیما و در کنار خروجی موتورها می باشد. کنترل این سکان بهوسیله دسته (Stick) موجود در کابین می باشد. به این ترتیب که با کشیدن دسته به سمت عقب نوک هواپیما به سمت بالا و با هل دادن دسته به سمت جلو نوک هواپیما به سمت پایین منحرف می شود. این گردش هواپیما حول محور عرضی انجام...
-
سکان عمودی
دوشنبه 25 خرداد 1388 00:43
از این سکان جهت گردش حول محور عمودی استفاده می شود. این سکان به شکل یک یا دو بال کوچک عمودی در عقب هواپیما می باشد. کنترل این سکان بهوسیله فشار دادن دو پدال موجود در کابین انجام می شود. پدال سمت چپ جهت گردش هواپیما به سمت چپ و پدال سمت راست جهت گردش به راست استفاده می شود. عملکرد : عملکرد این سکان به این صورت است است...
-
محورها
دوشنبه 25 خرداد 1388 00:39
هواپیما به دلیل حرکت در فضای سه بعدی محدودیتی جهت گردش ندارد و می تواند حول هر سه محور x و y و z گردش کند. جهت درک بیشر موضوع اتومبیلی را در نظر بگیرید که روی زمین حرکت می کند. این اتومبیل تنها می تواند حول یک محور که عمود بر صفحه حرکتی زمین است گردش کند. ولی هواپیما محدودیت صفحه ای نداشته و حول هر سه محور گردش می...
-
شهپر (هواپیما)
دوشنبه 25 خرداد 1388 00:37
شَهپَر عامل چرخش هواپیما است. شهپرها سطوح کنترلی لولاداری هستند که به لبه فرار یک هواپیما یا هر گونه هواگرد بال-ثابت متصل میشوند. شهپرها معمولاً به گونهای با هم مرتبط هستند که وقتی یکی به پایین میرود دیگری رو به بالا میرود: شهپر پایینرو نیروی برآر هواپیما را افزایش میدهد و شهپر بالارو از آن میکاهد. شهپر جلوی...
-
برآافزا
دوشنبه 25 خرداد 1388 00:35
برآافزا (flap) وسیلهای در لبه فرار بال برای افزایش نیروی برآ در بال هواگردها . نیروی برآ نیروی اصلی عامل نگهدارنده وسایل پرنده در هوا و عامل غلبه بر نیروی وزن هواپیما میباشد. نیروی برآ دارای ارتباط مستقیم با سرعت هواپیما بوده و با افزایش سرعت افزایش و با کاهش سرعت کاهش میابد. بنابراین در رژیمهای پروازی برخاست و نشست...
-
فهرست قطعات هواگردها
دوشنبه 25 خرداد 1388 00:29
بال موتور شهپر برآافزا برآکش پیشبال بدنه هواپیما ملخ بالگرد فرمان هواپیما بالابر شاهتیر موتورپوش ماهیواره Nacelle = پوشش موتور Inboard aileron = شهپر داخلی بال Pylon = رابط و متصل کننده پوشش موتور به بال یا بدنه (در جنگنده ها متصل کننده بمب ها به زیر بال) Slat = برآ افزای لبه حمله Spoiler = برآ کش (از بین برنده برآ)...
-
هواپیمای رادارگریز
دوشنبه 25 خرداد 1388 00:25
هواپیمای رادار گریز هواپیمایی است که از فناوری رادار گریزی استفاده میکند تا کمتر در معرض دید باشد، کمتر صداتولید کند، و کمتر در تیر رس امواج مادون قرمز و امواج رادیویی (آر اف) باشد. در واقع هیچ هواپیمایی نمیتواند بطورکامل از تیر رس دید رادار در امان باشد. هواپیماهای رادار گریز تواناییهای رادارهای متعارف را برای...
-
برادران رایت
سهشنبه 12 خرداد 1388 22:00
برادران رایت ، ارویل رایت (به انگلیسی : Orville ) متولد ۱۹ اوت ۱۸۷۱ (میلادی) در گذشته در ۳۰ می ۱۹۱۲ (میلادی) و ویلبر رایت (به انگلیسی : Wilbur ) متولد ۱۶ آوریل ۱۸۶۷ (میلادی) در گذشته در ۳۰ ژانویه ۱۹۴۸ (میلادی) دو برادر آمریکایی اهل اوهایو بودند که به خاطر اختراع اولین هواپیمای قابل کنترل توانمد و سنگین تر از هوا در...
-
جنگندههای نسل پنجم (از سال ۲۰۰۰ تا کنون)
سهشنبه 12 خرداد 1388 21:56
نسل پنجم طراحی کردن جنگندهها با حفظ تواناییهای مختلف آنها با اضافه کردن ویژگیهای جدیدتر و پیشرفته تر به آنها مانند شتاب در جهت مخالف ، بلند شدن و نشستن در مسافتهای کوتاه در زمین، استفاده از مواد چندگونه در ساخت هواپیماها، ویژگیهای سوپرکروز ، فناوری رادارگریزی ، گیرندههای پیشرفته رادار، و استفاده از تکنولوژیهای...
-
جنگنده
سهشنبه 12 خرداد 1388 21:55
جنگنده نوعی هواپیمای نظامی است که عمدتاً برای نبرد هوائی با هواپیماهای دیگر طرح شدهاست. جنگندهها معمولاً هواپیماهائی کوچک و سریع هستند. جنگندههای امروزی دارای سیستمهای پیشرفته الکترونیکی برای ردگیری هدفهای دشمن و جنگ الکترونیک و هدفگیری همزمان چند هدف هستند. بعضی جنگندهها دارای توانائی پرتاب بمب و موشک هوا به...
-
مکانیک پرواز در هواپیما
سهشنبه 12 خرداد 1388 21:53
بر هواپیمائی که در حال پرواز یکنواخت و مستقیم است چهار نیرو وارد میشود: نیروی پیشرانش که هواپیما را به جلو میبرد. نیروی برآر ناشی است از شکل بال هواپیما و سرعت هواپیما و همچنین زاویه قرار گیری بال هواپیما نسبت به جریان هوا و هواپیما را به بالا میبرد. نیروی پسار یا نیروی مقاوم هوا که جهت آن رو به عقب هواپیما است و...
-
برآر
سهشنبه 12 خرداد 1388 21:52
برآر یا نیروی برآر، نیرویی است که در اثر حرکت ماهیواره در شاره (سیال) ایجاد میشود. پرواز هواپیما در اثر نیروی برآری است که حاصل از شکل مقطع آیرودینامیکی بال آن است، که اصطلاحاً مقطع ماهیواره دارند، نیروی برآر بال هواپیما به عواملی مانند سرعت هواپیما، مساحت بال، چگالی هوا، و شکل ماهیوارهٔ بال بستگی دارد و مطابق با...
-
تاریخچه هواپیما
سهشنبه 12 خرداد 1388 21:51
مخترع هواپیما به معنی امروزی را برادران رایت میدانند ولی با توجه به کوششهای همزمان دیگران، برخی این نکته را قبول ندارند. بههرحال کوشش برای پرواز سابقهای بسیار دورتر از کار برادران رایت دارد. ذکر وسیله پروازی که با استفاده از چند پرنده ساخته شده در اساطیر ملل مختلف شاید اولین کوشش بشر برای طراحی هواپیما بهشمار...
-
هواپیماهای غیرنظامی
سهشنبه 12 خرداد 1388 21:50
هواپیماهای غیرنظامی نیز گستره وسیعی دارند و برای جابجائی مسافر یا بار و نیز تفریح و پژوهش و خدمات بهکار میروند. استفاده نظامی از هواپیمای غیرنظامی برپایه قانونهای بینالمللی ممنوع است ولی گاه کشورها مخفیانه چنین میکنند. برخی از هواپیماهای نظامی قدیمی با تغییراتی برای تفریح و پژوهش به هواپیمای غیرنظامی تبدیل...
-
هواپیماهای نظامی
سهشنبه 12 خرداد 1388 21:50
اصطلاح هواپیمای نظامی طیف وسیعی از هواپیماها را، از هواپیمای مدل گرفته تا بزرگترین هواپیمای جهان، در بر دارد. بسیاری از این هواپیماها فقط در اختیار ارتشها و نیروهای هوائی کشورها است ولی بعضی از هواپیماهای نظامی با تغییر دادن هواپیماهای غیرنظامی به کارهای گمارده میشوند. جنگندهها و هواپیماهای ترابری نظامی دو دسته...
-
هواپیمای بیموتور
سهشنبه 12 خرداد 1388 21:49
در هواپیمای بیموتور برای پیشرانش از نیروی گرانش زمین استفاده میشود. بادپر (گلایدر) نوع رایج هواپیمای بیموتور است. هواپیمای بیموتور را باید پیش از شروع پرواز با ابزاری جدا از آن به ارتفاعی مناسب رساند و پس از آن هواپیما میتواند با استفاده از نیروی گرانش و جریانهای هوائی پرواز کند.
-
هواپیما با بال متحرک
سهشنبه 12 خرداد 1388 21:49
در بالگردها نیروی برآر ناشی از چرخش بال یا پروانه در هوا است. هلیکوپتر یا بالگرد شناختهشدهترین هواپیما با بال متحرک است. هواچرخ نوع دیگری از اینگونه هواپیما است. بعضی از هواپیماها مثل و-۲۲ آسپری ویژگیهای بال ثابت و بال متحرک را یکجا دارند.
-
هواپیما با بال ثابت
سهشنبه 12 خرداد 1388 21:48
بیشتر هواپیماهای امروزی بهویژه هواپیماهای مسافری در این دسته جای دارند. منظور از بال ثابت آن است که بال هواپیما (بر خلاف هلیکوپتر ) فقط در اثر پیشرانش نیروی برآر ایجاد میکند. اگرچه بال در بعضی هواپیماها برای جاگیری کمتر یا ملاحظات هواپویشی ممکن است باز و بسته شود ولی اینگونه هواپیما را نیز دارای بال ثابت میشمارند...
-
هواپیما
سهشنبه 12 خرداد 1388 21:47
هواپیما هواگردی سنگینتر از هوا است. در هواپیما اختلاف فشار هوائی که از روی بال و زیر بال میگذرد ایجاد نیروی برآر میکند و با خنثی شدن نیروی وزن، هواپیما به پرواز در میآید. از نظر طرح و عملکرد هواپیماها را میتوان به دو دسته هواپیما با بال ثابت و هواپیما با بال متحرک تقسیم کرد. از نظر پیشرانش هواپیماها به دو دسته...